تاثیر و اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

تاثیر و اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نور از جمله مهم ترین موادی  است که در زندگی بشر از ارزش بسزایی برخوردار است. در واقع هیچ عنصری در دنیا بدون وجود نور هویت دیداری ندارد. ارزش واقعی نور هنگام تاریکی نمایان می شود.

همچنین نور به عنوان مهمترین عنصر در طراحی و معماری داخلی ساختمان های کوچک و بزرگ میتواند یکی از عوامل تأثیرگذار بر معماری و طراحی ساختمان و حتی شهر داشته باشد. در معماری سنتی ایرانی، معماری معاصر, معماری مدرن و بسیاری از سبک های معماری ، همواره عنصر نور به عنوان عامل اصلی در کنار ویژگی های دیگر بنا قرار گرفته است.

طراحان داخلی سبک مدرن میدانند که در هر فضای مسکونی گونه های نورپردازی مناسب بسیار مهم است. در طراحی داخلی طراحی نورپردازی نقش کلیدی را در ساختن حالات و جو مناسب و تنظیم محیط در فضای داخلی بازی میکند.طراحان منابع نوری مختلفی دارند که به آنها در ساختن محیطی کاربردی که مطابق با نیاز مشتریان آنها است کمک میکند.

آنها از گونه های مختلف چراغها برای برای تامین میزان نور کافی در اتاق استفاده می کنند. این مهم است که بدانیم کدام منبع نوری را در کدام قسمت خاص استفاده کنیم که بتواند نور کافی و مناسب را در خانه را تامین کند.

اهمیت نور در طراحی فضای داخلی

تاثیر نورپردازی در فضاهای مختلف

نما

در نورپردازی نما باید به رنگ نور و شدت تابش آن توجه کرد. نوری که برای تزیین کردن نما در بیرون از ساختمان به چشم می خورد نباید وارد ساختمان شود، زیرا در این صورت آرامش ساکنین را خدشه دار خواهد کرد. نکته ای که در نورپردازی نما باید به آن توجه کرد این است که باید تعادل بین رنگ نور با رنگ مصالح به کار رفته در بنا برقرار شود، زیرا در این صورت هارمونی در فضا به چشم می خورد و نور با مکانی که بر آن تمرکز نموده سازگار خواهد بود.

راه رو و راه پله

لامپ هالوژن، لامپ آویز و لامپ دیواری می تواند انتخاب مناسبی در این بخش ساختمان باشد و فضایی امن برای تردد را بوجود بیاورد. هنگامی که ارتفاع سقف کم است، یک لامپ روشن می تواند الگوی زیبایی به فضا بدهد. اگر فضا محدود باشد، لامپ های دیواری می تواند گزینه مناسبی باشد.

اتاق غذاخوری

در نورپردازی غذاخوری تمرکز اصلی باید بر روی میز نهارخوری باشد. استفاده از نورپردازی عمومی برای بهبود نور و استفاده از نورپردازی نقطه ای به منظور افزایش زیبایی میز غذاخوری می تواند تاثیر زیادی در زیبای این محل بگذارد. چراغ های دیواری، لامپ های رومیزی و لامپ های تزیینی برای ایجاد فضایی آرام و دنج در این اتاق می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دیدن متن کامل مقاله  قیمت درب دو لنگه چوبی

اتاق نشیمن

نورپردازی مناسب اتاق نشیمن می تواند تاثیر بسزایی در آرامش روحی و روانی یک فرد داشته باشد و این امکان را فراهم می کند تا دیزاین خانه خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارید. در نورپردازی نشیمن تعداد منابع روشنایی، میزان شدت نور و تاثیری که بر محیط می گذارند از عوامل مهم محسوب می شوند.

اتاق خواب

نورپردازی تاثیر فوق العاده ای در زیبایی اتاق خواب ایفا می کند. دکوراسیون اتاق خواب زمانی نمای خود را نشان می دهد که از عناصر نورپردازی در آن استفاده شده باشد. انعکاس نور در اشیاء و یا روی دیوار یا سقف، زیبایی بی نظیری به اتاق می بخشد و آن را جذاب تر می کند. برای ایجاد فضایی آرامش بخش و دور از هیاهو، چراغ های دیواری و آباژورهای رومیزی بهترین گزینه برای اتاق خواب می باشند.

همچنین میتوان به این نکته اشاره کرد که نور ( طبیعی و یا مصنوعی ) تاثیر بسزایی در چگونه دیده شدن درب ها نیز دارد .

نورپردازی

تاثیر تابش آفتاب بر انتخاب درب ورودی ساختمان

قبل از هرچیز بهتر است موقعیت قرار گیری درب ورودی ساختمان را از نظر نحوه و میزان تابش آفتاب مورد بررسی قرار دهید. چرا که تابش آفتاب متریال مورد استفاده را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال بسیاری از رنگها در برابر تابش نور آفتاب از مقاومت چندانی ندارند. همچنین بعضی از انواع دربهای پلیمری نیز از مقاومت کافی در برابر نور آفتاب برخوردار نیستند.

تاثیر آفتاب بر درب های داخلی

دربهای قرار گرفته در ضلع شرقی تابش مستقیم آفتاب قبل از ظهر و دربهای ضلع غربی تابش مستقیم آفتاب بعد از ظهر را دارند. دربهای جنوبی به شرطی که سایه بان مناسب داشته باشند تا حدود زیادی از تابش در امان هستند. و درب های شمالی کاملا محفوظ می باشند. به همین دلیل در انتخاب دربهای شرقی، غربی و جنوبی باید تابش آفتاب را مدنظر قرار دهیم و از متریال مقاوم در برابر تابش استفاده کنیم. همچنین میتوان گفت که درب های با ارتفاع بلند از آسیب پذیری بیشتری در برابر تابش برخوردارند. چرا که گرم و سرد شدن متوالی و همچنین ایجاد ترک در آنها به مرور زمان باعث تابیدگی خواهد شد.

پس بطور کلی میتوان گفت که جهت تابش نور خورشید به درب ها هم در چگونگی دیده شدن درب ها و هم در ماندگاری متریال درب ها تاثیر گذار می باشد . البته ناگفته نماند که متریال مورد استفاده در درب ها بسیار حائز اهمیت می باشد و نور خورشید بر روی همه ی درب ها تاثیر یکسانی نمی گذارد . هر چقدر درب ها از متریال با کیفیت تر و مقاوم تری ساخته شده باشند به همان اندازه نیز تاثیرات مضر نور افتاب و یا نور های مصنوعی بر روی آنها  کاهش پیدا میکند .

دیدن متن کامل مقاله  مهم ترین مشخصات و ویژگی های درب های مدرن چیست؟

بدین ترتیب با توجه به موارد ذکر شده آتاک درب ایران با تکیه بر پیشرفت های حوزه ی معماری همواره در حال دگرگونی محصولات خود بوده و به طور همزمان با ارتقا کیفیت سیستم ایمنی محصولات خود پاسخگوی نیاز طیف وسیعی از کاربران و مصرف کنندگان درب های ضدسرقت و داخلی می باشد.

همچنین میتوان اشاره کرد که شرکت آتاک درب در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کنندگان درب های ضدسرقت مونتاژ ترک در ایران می باشد و به عنوان اولین شرکت در ایران توان تولید درب ضد سرقت ترک و درب ضد دیلم منطبق با استانداردهای مربوطه را دارد.

علاوه براین دید وسیع تیم طراحی آتاک درب ایران جهت انطباق با پیشرفت های حوزه ی معماری و دکوراسیون داخلی در این مجموعه شرکت آتاک درب ایران را قادر ساخت تا بتواند در حوزه تامین سلیقه های متفاوت مصرف کنندگان و سازندگان محصولات متنوعی در دسته های کلاسیک و مدرن ارائه نماید و به طور پیوسته طراحی های خود را بهبود ببخشد.

علاوه بر وسایل و درب های ساختمانی مانند درب اتاق خواب، مبل، درب لابی، کابینت، درب داخلی مدرن و درب ضد سرقت مدرن که روی زیبایی دکوراسیون داخلی تاثیر گذار هستند.

نور پردازی هم یکی از عناصر مهم در طراحی دکوراسیون داخلی می باشد یک دکوراسیون زیبا بدون نورپردازی هیچ جذابیتی ندارد.

برای این که در فضای خانه نور پردازی انجام شود، ابتدا باید جهت نور مشخص گردد؛ سپس با توجه به ابعاد فضا میزان نور باید تنظیم شود.

در این محتوا قصد داریم تاثیر نور پردازی در دکوراسیون داخلی را بررسی کنیم.

انواع نور پردازی در دکوراسیون داخلی

نور شامل دو دسته نور طبیعی و نور مصنوعی می شود. نور طبیعی از طبیعت نشات گرفته مانند نور ستارگان، نور ماه، نور خورشید، منابع حیوانی، نور آتش، نورهای مشعشع؛ ولی نور های مصنوعی توسط بشر تولید و کنترل می شوند و قابلیت زیاد و کم شدن را دارند مانند لامپ های الکتریکی، شعله گاز، شعله نفت و غیره

از انواع نور پردازی در دکوراسیون داخلی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

 نور پردازی عمومی یا محیطی:

برای تامین روشنایی سراسری در یک اتاق استفاده می شود. بیشتر نوری که این نور پردازی ایجاد می کند باعث شده امکان تشخیص بصری اولیه و حرکت در داخل فضا فراهم شود؛ ولی روشنایی محدوده فضا را تامین نمی کند.

اگر میزان نور عمومی در فضا از میزان لازم برای انجام کار پایین تر باشد مابین نور لازم برای انجام کار یا نور محیطی تضاد زیاد ایجاد می شود و فضا دراماتیک به نظر می رسد.

اگر میزان نور محیطی به اندازه نور لازم برای انجام کار باشد اتاق دلگشاتر، روشن تر و راحت تر دیده می شود.

نور پردازی وظیفه ای:

کار کردن روی میز تحریر، خواندن کتاب و غذا خوردن روی میز غذاخوری با استفاده از نور پردازی عمومی، خسته کننده است؛ لذا از نور پردازی وظیفه ای برای تامین نور محل مورد نظر باید استفاده شود.

دیدن متن کامل مقاله  درب ضد سرقت cnc

برای نور پردازی سالن های آرایشی، اتاق کار، کارخانه ها و غیره از نور پردازی وظیفه ای باید استفاده کرد.

 نور پردازی تاکیدی یا موضعی:

یکی از نور پردازی های زیبا شناسانه است که به دلیل سیمای ظاهری و سبکی که دارد، استفاده می شود.

روشن کردن اشیای دیدنی و لوازم اولین هدف نور پردازی موضعی است مانند تابلوها، ویترین های تجاری، نمادهای معمارانه و آثار هنری،

برای طرح های نور پردازی از نور پردازی تاکیدی استفاده می شود.

یکی از متداول ترین اشکال نور پردازی تاکیدی، نور پردازی خطی است که در فروشگاه ها، گالری ها و موزه ها استفاده می گردد.

از انواع نور پردازی های تاکیدی می توان به چراغ های تاکیدی، چراغ های روشن کننده سطوح عمودی و چراغ های تاکیدی قابل تنظیم توکار اشاره کرد.

 نور پردازی تزئینی:

به منظور آراستن فضا، تزئین و جلب توجه کاربر استفاده می شود که در طراحی داخلی و پرداختن محیط نقش فوق العاده مهمی دارد.

نور پردازی تزئینی شامل چراغ های روی سطح سقف، لامپ ها، آویزها، فانوس ها، دیوار کوب ها، لوستر ها و غیره می شود.

نور پردازی در دکوراسیون داخلی با نور مهتابی

نور پردازی در دکوراسیون داخلی با نور مهتابی قدمتی دیرینه دارد که امروزه هم مرسوم است. استفاده از مهتابی باعث می شود، دکوراسیون منزل شما بسیار شیک به نظر برسد و اگر بالای سر مبل آن را نصب کنید برای مطالعه شما نور مورد نیاز را فراهم می کند.

نور پردازی قفسه در دکوراسیون داخلی

برای نور پردازی قفسه در دکوراسیون داخلی بهتر است از لامپ های تزیینی استفاده کنید. گذاشتن لامپ در قفسه های منزل باعث می شود، فضای مورد نظر روشن شود بدون این که فضای اضافه ای اشغال گردد.

طراحی نور با چراغ های پایه دار

طراحی نور با چراغ های پایه دار را می توانید برای قسمت های تاریک خانه استفاده کنید.

فضای چندانی را این چراغ ها اشغال نمی کنند به همین دلیل بهترین گزینه برای آپارتمان های کوچک محسوب می شوند.

نور پردازی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

نور پردازی کاری برای نور پردازی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه بسیار مناسب است این نورپردازی به جذاب تر و شیک تر شدن آشپزخانه کمک می کند علاوه بر این، انجام کار در آشپزخانه را برای شما راحت خواهد کرد.

برای قفسه های منزل و کابینت ها نور پردازی کاری استفاده می شود که باعث شده راحت تر همه چیز را پیدا کنید. برخی از متخصصان که در دکوراسیون داخلی فعالیت می کنند به جای نور پردازی تاکیدی از نور پردازی کاری استفاده می کنند.

نور پردازی در دکوراسیون داخلی با تضاد رنگی

نور پردازی در دکوراسیون داخلی با تضاد رنگی باعث می شود جذابیت خانه شما چندین برابر شود اگر برای دکوراسیون خانه خود از رنگ های روشن و خنثی استفاده کرده اید، بهتر است لوستر با رنگ تیره یا مشکی را برای منزل خود خریداری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *